Υπερψηφίστηκε ο νέος Κώδικας Τοπικής Αυτοδιοίκησης
πρΑΙμ Σύνοψη Άρθρου
- Υπερψηφίστηκε ο νέος Κώδικας Τοπικής Αυτοδιοίκησης από τη Βουλή, με υπέρ ΝΔ και κατά αντιπολίτευση.
- Ο υπουργός Εσωτερικών Θ. Λιβάνιος ανακοίνωσε την έναρξη εφαρμογής του νόμου από αύριο.
- Απευθείας πληρωμή δημοτικών τελών από τους δήμους, χωρίς λογαριασμούς ρεύματος, από το 2028.
- Νέο εκλογικό σύστημα με μείωση πλειοψηφίας για συνδυασμούς κάτω από 42%.
Με ψήφους της Νέας Δημοκρατίας και κατά της αντιπολίτευσης, υπερψηφίστηκε από την ολομέλεια της Βουλής ο νέος Κώδικας Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Το νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών έλαβε την έγκριση της κυβερνώσας παράταξης, ενώ τα κόμματα της αντιπολίτευσης το καταψήφισαν, σηματοδοτώντας μια νέα εποχή για τη λειτουργία των δήμων και των περιφερειών.
Κατά την ολοκλήρωση της συζήτησης, ο υπουργός Εσωτερικών, Θοδωρής Λιβάνιος, τόνισε ότι μετά τον κύκλο της νομοθέτησης, από αύριο ξεκινά ένας νέος κύκλος: αυτός της εφαρμογής. Σύμφωνα με τον κ. Λιβάνιο, θα δημιουργηθεί ένα ειδικό "μίνι σάιτ" εντός του υπουργείου Εσωτερικών, το οποίο θα περιλαμβάνει την ανά πάσα στιγμή επικαιροποιημένη μορφή των διατάξεων που ισχύουν, καθώς και όλο το συνοδευτικό υλικό, ερωτήσεις και "οδικούς χάρτες", προκειμένου οι δημοτικές αρχές να έχουν μια σαφή καθοδήγηση για την εφαρμογή του νέου πλαισίου.
Ο υπουργός υπογράμμισε ότι, αφού δημιουργήθηκαν τα θεμέλια της αυτοδιοίκησης και υπάρχει πλέον ένα σύγχρονο νομοθετικό πλαίσιο, θα πρέπει να ξεκινήσει ένας διάλογος για την ανακατανομή των αρμοδιοτήτων. Οι αρμοδιότητες αυτές θα μπορούν να μεταφέρονται μαζί με τους αναγκαίους πόρους, τις υποδομές και το ανθρώπινο δυναμικό, εξασφαλίζοντας μια ομαλή μετάβαση.
Απευθείας πληρωμή δημοτικών τελών και νέο εκλογικό σύστημα
Μια σημαντική νομοτεχνική βελτίωση που επέφερε ο υπουργός Εσωτερικών ανοίγει τον δρόμο για την απευθείας είσπραξη των δημοτικών τελών από τους δήμους, χωρίς τη μεσολάβηση των λογαριασμών ρεύματος. Ο κ. Λιβάνιος ανέφερε ότι με τη βελτίωση αυτή προβλέπεται η έκδοση Προεδρικού Διατάγματος, με σύμφωνη γνώμη της ΚΕΔΕ και των συναρμόδιων υπουργείων, ώστε να εξεταστεί και να υλοποιηθεί ένα σύστημα καταβολής των δημοτικών τελών μέσω άλλων τρόπων, όπως γίνεται με την είσπραξη φορολογίας. Ουσιαστικά, ανοίγει ο δρόμος για τον νομοθετικό διαχωρισμό των δημοτικών τελών από τους λογαριασμούς της ΔΕΗ, ένα πάγιο αίτημα των παρόχων, του ΔΕΔΔΗΕ και των δήμων. Σύμφωνα με τον υπουργό, η απευθείας καταβολή αναμένεται να είναι εφικτή από τις αρχές του 2028.
Παράλληλα, με άλλη νομοτεχνική βελτίωση, ο κ. Λιβάνιος προανήγγειλε αλλαγές στο εκλογικό σύστημα των αυτοδιοικητικών εκλογών. Συγκεκριμένα, στο νέο σύστημα του ενός γύρου, εάν ένας συνδυασμός, μαζί με τις συμπληρωματικές ψήφους, συγκεντρώσει ποσοστό κάτω από 42%, η πλειοψηφία του στο Δημοτικό Συμβούλιο θα μειωθεί. Για παράδειγμα, από 15-10 θα γίνει 14-11, με αποτέλεσμα να υπάρχει μια κάμψη των "τριών πέμπτων" σε ένα πιο αναλογικό σύστημα.
Σχολιάζοντας την πρόταση του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Νίκου Ανδρουλάκη, για την "πιλοτική απόδοση" του ΕΝΦΙΑ στην αυτοδιοίκηση, ο κ. Λιβάνιος επεσήμανε ότι μια τέτοια κίνηση θα απέδιδε πολλά χρήματα σε δήμους με ακίνητα μεγάλης εμπορικής αξίας, όπως η Γλυφάδα, ενώ το 90% της υπόλοιπης Ελλάδας θα λάμβανε μικρότερα ποσά από αυτά που λαμβάνει σήμερα μέσω των ΚΑΠ.
Πιο Δημοφιλή
Λαγοκέφαλοι καταστρέφουν δίχτυα και αλιεία
Εκλογές: Η ψευδαίσθηση της κανονικότητας
Γήρανση πληθυσμού: Θα αντέξουν οι προϋπολογισμοί;
Τεχνολογία χωρίς όρια, πολίτες χωρίς ιδιωτικότητα
Πιο Πρόσφατα
Προειδοποίηση ΕΛΑΣ για παραπλανητική ιστοσελίδα
Καταδίκη 57 Κρητικών αγροτών για επιδοτήσεις