Ιράκ: Πιέσεις για αύξηση ποσοστώσεων πετρελαίου
πρΑΙμ Σύνοψη Άρθρου
- Το Ιράκ απειλεί με αποχώρηση από τον ΟΠΕΚ αν δεν λάβει αυξημένες ποσοστώσεις παραγωγής πετρελαίου.
- Η κίνηση αποσκοπεί στην ανάκτηση εσόδων που χάθηκαν λόγω του πολέμου με το Ιράν.
- Οι αντικρουόμενες δηλώσεις του υπουργείου Πετρελαίου προκαλούν αβεβαιότητα στην αγορά.
- Η διαπραγμάτευση εντάσσεται στη διαδικασία καθορισμού ποσοστώσεων για το επόμενο έτος.
Το Ιράκ έχει εντείνει τις πιέσεις του προς τον Οργανισμό Πετρελαιοεξαγωγικών Κρατών (ΟΠΕΚ), διεκδικώντας σημαντικά αυξημένες ποσοστώσεις παραγωγής. Η κίνηση αυτή εντάσσεται στη στρατηγική της Βαγδάτης να ανακάμψει οικονομικά από τις τεράστιες απώλειες εσόδων που προκάλεσε ο παρατεταμένος πόλεμος με το Ιράν. Στο πλαίσιο αυτό, το υπουργείο Πετρελαίου του Ιράκ προχώρησε σε μια σειρά δηλώσεων που άφησαν ανοιχτό το ενδεχόμενο ακόμα και αποχώρησης από τον οργανισμό, προκαλώντας αναταράξεις στην παγκόσμια αγορά ενέργειας.
Συγκεκριμένα, την Πέμπτη, ο εκπρόσωπος του υπουργείου Πετρελαίου, Σαλίμ Αλ-Ρικάμπι, ανέφερε ότι η χώρα θα πρέπει να λάβει μια οριστική απόφαση σχετικά με την παραμονή ή την αποχώρησή της από τον ΟΠΕΚ, εφόσον δεν της χορηγηθεί ένα επαρκώς αυξημένο όριο παραγωγής. Η δήλωση αυτή, που μεταδόθηκε από το Bloomberg, προκάλεσε έντονη ανησυχία, καθώς το Ιράκ αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους παραγωγούς του οργανισμού. Ωστόσο, λίγες ώρες αργότερα, το ίδιο υπουργείο εξέδωσε μια νέα ανακοίνωση, διαψεύδοντας ουσιαστικά την προηγούμενη τοποθέτηση. Σε αυτήν, διευκρινιζόταν ότι οι αναφορές περί πιθανής αποχώρησης δεν αντικατοπτρίζουν την επίσημη θέση της ιρακινής κυβέρνησης και ότι ένα τέτοιο ενδεχόμενο δεν έχει τεθεί ποτέ επισήμως προς συζήτηση.
Αυτή η αλληλουχία αντικρουόμενων μηνυμάτων αποτελεί ένα ακόμη πλήγμα για τον ΟΠΕΚ, ο οποίος ήδη δοκιμάζεται από την πρόσφατη αποχώρηση των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, ενός μακροχρόνιου και σημαντικού μέλους του. Η εξέλιξη αυτή έρχεται σε μια κρίσιμη συγκυρία, όπου οι χώρες της Μέσης Ανατολής αυξάνουν σταδιακά την παραγωγή τους μετά το τέλος των εχθροπραξιών με το Ιράν. Η αυξημένη αυτή δραστηριότητα εγκυμονεί τον κίνδυνο δημιουργίας υπερπροσφοράς στην αγορά, γεγονός που θα μπορούσε να ασκήσει καθοδικές πιέσεις στις διεθνείς τιμές του αργού πετρελαίου.
Η επιθετική διαπραγματευτική τακτική του Ιράκ αναδεικνύει τις τεράστιες οικονομικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι πετρελαιοπαραγωγές χώρες της περιοχής. Η ανάγκη για ανάκτηση των χαμένων εσόδων είναι επιτακτική, ειδικά για το Ιράκ, του οποίου τα δημόσια οικονομικά επλήγησαν σοβαρά. Η αγορά, παράλληλα, βρίσκεται αντιμέτωπη με μια σημαντική αύξηση της προσφοράς μέσω των Στενών του Ορμούζ, μετά την αποκατάσταση της ναυσιπλοΐας χάρη στη συμφωνία ειρήνης μεταξύ ΗΠΑ και Ιράν. Οι αυξημένες ροές πετρελαίου έχουν ήδη οδηγήσει σε εξάλειψη όλων των κερδών που είχαν καταγραφεί στις τιμές κατά τη διάρκεια της πολεμικής περιόδου.
Καθ' όλη τη διάρκεια της σύγκρουσης, ο ΟΠΕΚ επέτρεπε στα κράτη-μέλη του μια σταδιακή αύξηση της παραγωγής, παρά τις πρωτοφανείς διαταραχές στον εφοδιασμό. Οι χώρες του Περσικού Κόλπου έχασαν εκατομμύρια βαρέλια σε πωλήσεις, με το Ιράκ να συγκαταλέγεται μεταξύ των πιο σοβαρά πληγέντων. Η μεταγενέστερη ανακοίνωση του υπουργείου Πετρελαίου υπογράμμισε ότι τα μέλη του ΟΠΕΚ αναγνωρίζουν τις ιδιαίτερες συνθήκες του Ιράκ και τις προκλήσεις που αντιμετώπισε η πετρελαϊκή του βιομηχανία τις τελευταίες τέσσερις δεκαετίες, συμπεριλαμβανομένων πολέμων, κυρώσεων και άλλων δυσκολιών. Σύμφωνα με το υπουργείο, αυτοί οι παράγοντες λαμβάνονται υπόψη για τον καθορισμό ενός δίκαιου επιπέδου παραγωγής.
Ο υπουργός Πετρελαίου του Ιράκ, Μπασίμ Μοχάμεντ Χουντάιρ, είχε δηλώσει τον Μάιο ότι η χώρα επιδιώκει να εξασφαλίσει όριο παραγωγής 5 εκατομμυρίων βαρελιών ημερησίως, έναν στόχο σημαντικά υψηλότερο από τα τρέχοντα επίπεδα. Οι αιφνιδιαστικές αυτές δηλώσεις έρχονται εν μέσω μιας συχνά συγκρουσιακής διαδικασίας αξιολόγησης της πραγματικής παραγωγικής ικανότητας κάθε μέλους από τον ΟΠΕΚ και τους συμμάχους του, με στόχο τον καθορισμό των ποσοστώσεων για το επόμενο έτος. Πολλοί αναλυτές εκτιμούν ότι η επίκληση του ενδεχομένου αποχώρησης από τον οργανισμό αποτελεί μια κλασική διαπραγματευτική τακτική του Ιράκ για να εξασφαλίσει ένα υψηλότερο όριο παραγωγής, εν μέσω ενός εξαιρετικά ανταγωνιστικού και ασταθούς ενεργειακού τοπίου.
Πιο Δημοφιλή
Σορός σε σύστημα προσγείωσης αεροσκάφους
Αγγέλου: Τι πληρώνουν οι επαναλήψεις σειρών
Πιο Πρόσφατα
Παραβίαση κινητού από Cellebrite στη Ρωσία
ΣΥΡΙΖΑ: Αντιπαράθεση Παππά-Φάμελλου στην Πολιτική Γραμματεία
Chevron: Πτώση τιμών βενζίνης στις ΗΠΑ