LIVE Ακούστε Live Δια Πυρός
22 Ιουνίου 2026

Ιράν: Ρεκόρ εξαγωγών πετρελαίου από τα Στενά του Ορμούζ

πρΑΙμ Σύνοψη Άρθρου

  • Τρία υπερδεξαμενόπλοια (Elva, Virgo, Vigor) μεταφέρουν 6 εκατ. βαρέλια ιρανικού πετρελαίου προς Σιγκαπούρη.
  • Η κίνηση στα Στενά του Ορμούζ αυξάνεται, με δεξαμενόπλοια να απενεργοποιούν τους αναμεταδότες τους.
  • Η άρση του αποκλεισμού από τις ΗΠΑ επιτρέπει στο Ιράν να επαναφέρει γρήγορα την παραγωγή και τις εξαγωγές πετρελαίου.
  • Τέσσερα δεξαμενόπλοια LNG από το Κατάρ εισέρχονται στον Περσικό Κόλπο, σε μια από τις μεγαλύτερες ημερήσιες κινήσεις από την έναρξη του πολέμου.

Η Τεχεράνη σημειώνει σημαντική αύξηση στις ανοιχτές εξαγωγές αργού πετρελαίου μέσω των Στενών του Ορμούζ, φτάνοντας στο υψηλότερο επίπεδο από την έναρξη του πολέμου, καθώς η ναυτιλιακή δραστηριότητα στην περιοχή ανακάμπτει και οι συνομιλίες μεταξύ ΗΠΑ και Ιράν για μια μόνιμη ειρηνευτική συμφωνία προχωρούν.

Σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης πλοίων, περίπου 6 εκατομμύρια βαρέλια ιρανικού αργού πετρελαίου μεταφέρονται από τρία υπερδεξαμενόπλοια που τελούν υπό αμερικανικές κυρώσεις — τα Elva, Virgo και Vigor — τα οποία εισήλθαν στα Στενά του Ορμούζ νωρίς τη Δευτέρα. Και τα τρία πλοία δηλώνουν ως προορισμό θαλάσσιες περιοχές ανοιχτά της Σιγκαπούρης, όπου είναι γνωστό ότι το ιρανικό πετρέλαιο μεταφορτώνεται σε άλλα πλοία που συχνά το μεταφέρουν σε διυλιστήρια της Κίνας.

Αύξηση της ναυτιλιακής κίνησης σε κρίσιμο ενεργειακό διάδρομο

Τα τρία υπερδεξαμενόπλοια αποτελούν μέρος μιας ευρύτερης αύξησης της κίνησης και προς τις δύο κατευθύνσεις στα Στενά του Ορμούζ, έναν κρίσιμο ενεργειακό διάδρομο που συνδέει τους παραγωγούς πετρελαίου και φυσικού αερίου του Περσικού Κόλπου με τις παγκόσμιες αγορές. Πριν από την έναρξη του πολέμου στα τέλη Φεβρουαρίου, περίπου το 20% των παγκόσμιων θαλάσσιων μεταφορών αργού πετρελαίου και υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) διέρχονταν από το στενό αυτό πέρασμα.

Τα τρία ιρανικά πλοία αναχώρησαν από το κύριο εξαγωγικό τερματικό πετρελαίου του Ιράν στο νησί Χαργκ, το οποίο βρίσκεται βαθιά μέσα στον Περσικό Κόλπο. Η ποσότητα αυτή προστίθεται στις πρόσφατες εξαγωγές περίπου 20 εκατομμυρίων βαρελιών από το λιμάνι της Chabahar, στον Κόλπο του Ομάν.

Άρση αποκλεισμού και επαναφορά παραγωγής

Οι εξελίξεις αυτές έρχονται μετά την άρση, από τις ΗΠΑ την περασμένη εβδομάδα, του αποκλεισμού που ίσχυε από τα μέσα Απριλίου για πλοία που επισκέπτονταν ιρανικά λιμάνια. Παράλληλα, καταδεικνύουν ότι η Ισλαμική Δημοκρατία επαναφέρει γρήγορα την παραγωγή αργού πετρελαίου, επανεκκινώντας και τις φορτώσεις από το νησί Χαργκ, καθώς οι εξαγωγές της μπορούν πλέον να φτάνουν στις διεθνείς αγορές χωρίς σημαντικά εμπόδια.

Η κίνηση γενικότερα στα Στενά του Ορμούζ παρουσιάζει αυξητική τάση. Αρκετά πλήρως φορτωμένα δεξαμενόπλοια εντοπίστηκαν το Σαββατοκύριακο να εξέρχονται προς τον Κόλπο του Ομάν, αν και ορισμένα απενεργοποίησαν τους αναμεταδότες εντοπισμού τους κατά τη διάρκεια του ταξιδιού. Το πιο πρόσφατο παράδειγμα αφορά δεξαμενόπλοιο με ελληνική σημαία, το οποίο μετέφερε ιρακινό αργό πετρέλαιο προς τη Σιγκαπούρη.

Οι traders παρακολουθούν επίσης στενά τα άδεια δεξαμενόπλοια που εισέρχονται στον Περσικό Κόλπο, καθώς είναι απαραίτητα για τη μεταφορά των αυξημένων ποσοτήτων παραγωγής που σχεδιάζουν οι εξαγωγικές χώρες, σε μια περίοδο περιορισμένων αποθηκευτικών δυνατοτήτων. Ένα υπερδεξαμενόπλοιο φάνηκε να εισέρχεται στην περιοχή αφού προηγουμένως είχε απενεργοποιήσει τον πομπό του, ενώ ένα ακόμη κινήθηκε κοντά στις ακτές του Ομάν κατά τη διέλευσή του.

Παράλληλα, τέσσερα άδεια δεξαμενόπλοια μεταφοράς LNG που συνδέονται με το Κατάρ δήλωσαν τη Δευτέρα πορεία διέλευσης μέσω των Στενών του Ορμούζ προς τον Περσικό Κόλπο. Εφόσον ολοκληρώσουν επιτυχώς τη διέλευση, θα πρόκειται για τον μεγαλύτερο αριθμό δεξαμενόπλοιων LNG που εισέρχονται σε μία ημέρα από την έναρξη του πολέμου στα τέλη Φεβρουαρίου.