Σήμερα Γιορτάζουν:

ΜΑΚΑΡΙΟΣ

26 Ιουνίου 2026

Έντεκα νεκροί παραμένουν άταφοι στη Σάμο

πρΑΙμ Σύνοψη Άρθρου

  • Έντεκα σοροί παραμένουν άταφες στο νεκροτομείο του Γενικού Νοσοκομείου Σάμου.
  • Μια γυναίκα που ταυτοποιήθηκε με συγγενή στο Βέλγιο παραμένει στο ψυγείο για τρία χρόνια.
  • Το νοσοκομείο έχει απευθυνθεί στους δήμους, αλλά οι αρμόδιοι δηλώνουν αναρμόδιοι.
  • Το οικονομικό κόστος δεν είναι υψηλό, αλλά η γραφειοκρατία καθυστερεί τη λύση.

Μια υπόθεση που χρονολογείται από τα τέλη του 2023 επανέρχεται στο προσκήνιο, εγείροντας σοβαρά ερωτήματα σχετικά με τον τρόπο διαχείρισης των αταυτοποίητων και άπορων νεκρών στο νησί της Σάμου. Την καταγγελία έφερε στη δημοσιότητα ο δικηγόρος Δημήτρης Χούλης, ο οποίος επισημαίνει ότι έντεκα άνθρωποι παραμένουν άταφοι στο νεκροτομείο του Γενικού Νοσοκομείου Σάμου. Η αδυναμία εξεύρεσης κατάλληλου χώρου ταφής και η άρνηση ανάληψης των σχετικών εξόδων από τους αρμόδιους φορείς αποτελούν τα βασικά αίτια αυτής της πρωτοφανούς κατάστασης.

Σύμφωνα με την ανάρτηση του κ. Χούλη, μια γυναίκα αγνώστων στοιχείων εντοπίστηκε νεκρή κοντά στο μοναστήρι της Ζωοδόχου Πηγής. Μετά από επίπονες και συστηματικές προσπάθειες των αρχών, κατέστη δυνατός ο εντοπισμός της κόρης της, η οποία διαμένει στο Βέλγιο, και η ταυτοποίηση της σορού. Ωστόσο, η συγγενής, επικαλούμενη οικονομική αδυναμία, ζήτησε από τις τοπικές αρχές να αναλάβουν την ταφή της μητέρας της στη Σάμο. Σχεδόν τρία χρόνια μετά, η σορός της γυναίκας εξακολουθεί να βρίσκεται στο ψυγείο του νεκροτομείου του Γενικού Νοσοκομείου Σάμου, αποτελώντας ένα τραγικό παράδειγμα της γραφειοκρατικής αδράνειας.

Δεν είναι, όμως, η μοναδική περίπτωση. Σύμφωνα με πληροφορίες, άλλοι δέκα άνθρωποι, οι οποίοι έχασαν τη ζωή τους στις ακτές του νησιού και είτε δεν έχουν ταυτοποιηθεί είτε δεν υπάρχουν συγγενείς που να μπορούν να αναλάβουν τη διαδικασία της ταφής, παραμένουν επίσης στα ψυγεία του νοσοκομείου. Το νοσοκομείο, όπως καταγγέλλεται, έχει απευθυνθεί επανειλημμένα και στους δύο δήμους του νησιού, ζητώντας μια οριστική λύση για την κάλυψη των εξόδων και την εξεύρεση χώρου ταφής. Παρά τις επανειλημμένες οχλήσεις, οι αρμόδιες υπηρεσίες φέρονται να δηλώνουν αναρμόδιες ή να επικαλούνται έλλειψη διαθέσιμων χώρων στα κοιμητήρια. Το οικονομικό κόστος, σύμφωνα με εκτιμήσεις, δεν είναι ιδιαίτερα υψηλό για τα δεδομένα της τοπικής αυτοδιοίκησης, γεγονός που καθιστά το ζήτημα ακόμη πιο περίπλοκο. Η ουσία του προβλήματος φαίνεται να είναι η ανάληψη ευθύνης και η εξεύρεση μιας διοικητικής λύσης.

Ένα ζήτημα ανθρωπιάς και πολιτισμού

Το θέμα αυτό αγγίζει βαθύτερα ζητήματα ανθρωπιάς και πολιτισμού. Η ταφή των νεκρών θεωρείται διαχρονικά μια στοιχειώδης πράξη σεβασμού προς την ανθρώπινη αξιοπρέπεια, ανεξάρτητα από την εθνικότητα, τη θρησκεία ή την κοινωνική θέση του εκλιπόντος. Από την αρχαιότητα έως σήμερα, οι κοινωνίες αναγνώριζαν την ανάγκη να εξασφαλίζεται στους νεκρούς ένας τόπος ανάπαυσης. Σήμερα, στη Σάμο, έντεκα άνθρωποι εξακολουθούν να περιμένουν ακριβώς αυτό: ένα μικρό κομμάτι γης και το δικαίωμα να πάψουν να βρίσκονται στα αζήτητα των ψυγείων. Το ερώτημα που παραμένει ανοιχτό είναι ποιος θα αναλάβει τελικά την ευθύνη για να δοθεί λύση σε μια κατάσταση που διαρκεί χρόνια.

Σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες από τις διοικητικές υπηρεσίες του νοσοκομείου της Σάμου, οι ενέργειες έχουν ξεκινήσει από τον περασμένο Νοέμβριο. Έγγραφα έχουν αποσταλεί και προς τους δύο δήμους και στη συνέχεια προς την εισαγγελία, προκειμένου να προχωρήσουν οι διαδικασίες ενταφιασμού των συγκεκριμένων 11 σορών που βρίσκονται στον νεκροθάλαμο του νοσοκομείου. Παρά τις κινήσεις αυτές, η καθυστέρηση παραμένει αδικαιολόγητη, αφήνοντας ανοιχτό το ζήτημα της ευθύνης και της ανθρώπινης αξιοπρέπειας.